Чи забезпечить Великобританія себе батареями?
Британським автовиробникам буде складно покладатися на локальний випуск батарей для електромобілів
Міграція на електромобілі, що підстьобується новими глобальними екологічними ініціативами, ставить автовиробників різних країн перед серйозними викликами, відповісти на які з використанням стандартних рішень не завжди є можливим. Великобританія в силу своєї географічної відокремленості та історичних традицій у сфері випуску автомобілів мігрувати на локальний випуск тягових батарей буде болісно та повільно.
Специфіка виробництва тягових батарей, які у готовому вигляді виходять досить габаритними та важкими, і при цьому досить небезпечними у транспортуванні, змушує автовиробників активно рухатися у бік локалізації виробництва літієвих акумуляторів у безпосередній близькості до автоскладального підприємства. Що стосується Великобританією, цей процес посилюється необхідністю у певній перспективі відмовитися від імпорту батарей азіатського походження з економічних причин.
За прогнозами експертів, британському автопрому за умов збереження нинішніх обсягів виробництва транспортних засобів знадобиться щонайменше шість великих підприємств із випуску тягових батарей для електромобілів. Щоб випускати близько 3 млн машин на рік, Великобританія повинна розташувати на своїй території до 2035 підприємства, здатні щорічно випускати тягові акумулятори сукупною ємністю 175 ГВт ‧ч. До кінця поточного десятиліття цей показник має досягти 56,9 ГВт‧год, але поки що місцевим підприємствам дуже далеко до зазначеного рівня. Nissan силами свого майданчика в Сандерленд випускає батареї сукупною ємністю не більше 1,9 ГВт ‧ год на рік. У співпраці з китайською Envision AESC японський автовиробник розраховує побудувати ще одне підприємство з випуску батарей сукупною ємністю 9 ГВт ч на рік, з перспективою розширення до 25 ГВт ч на рік. Britishvolt має намір локалізувати виробництво 38 ГВт‧год батарей на рік. Все це значно менше за показники, закладені в плани інших країн регіону.
Основну частину своєї продукції британські автовиробники реалізують на території континентальної Європи, тому з 2027 року їм буде складно постачати на цей ринок електромобілі на базі батарей, виготовлених не в Європі чи Великій Британії. Втім, постачання готових батарей із Великобританії на європейські підприємства зі збирання автомобілів теж не будуть особливо вигідними, тому англійські автовиробники опиняються у складній ситуації.
Аналогічна ситуація виникає і у разі експорту батарей європейського виробництва у Велику Британію. Виправдати подібну логістику зможуть лише виробники дорогих електромобілів типу Bentley, яка розраховує на поставки батарей Northvolt зі Швеції. Представники компанії навіть заявили Reuters, що проблема британського автопрому полягає у різноманітності модельного ряду машин. Кожному типу електромобілів потрібні батареї свого типорозміру, і локалізувати їх виробництво біля країни зі збереженням прибутковості неможливо. Розумніше було, як вважають у Bentley, уніфікувати типорозміри батарей за прикладом французьких марок, щоб випускати у Великобританії універсальні джерела живлення для електромобілів.
Другий споконвічно британський автовиробник – Jaguar Land Rover, який зараз належить індійським інвесторам, з вибором джерела тягових батарей поки не визначився, але стверджує, що постачання здійснюватиметься і з Індії. BMW до кінця десятиліття збирається постачати електромобілі Mini британського складання батареями, що поставляються з Німеччини. Британські автовиробники забезпечують країну приблизно 170 тисяч робочих місць, і якщо з викликами міграції на електротягу галузь не впорається, вони можуть бути втрачені.